Test Samyang XP 14mm F/2.4 Premium objectief

Inleiding

Na het overleg met de redactie van de krant werd mij duidelijk dat voor de komende opdrachten mijn objectieven niet toereikend waren. Met name op het gebied van groothoek voor de Canon 5D MkIII had ik een hiaat. De meest logische keuze zou zijn om de Canon EF 11-24mm f/4.0L USM aan te kopen. Alleen de prijs van 3099 euro is een serieus obstakel. Zeker voor een objectief dat frequent maar niet heel vaak gebruikt zal gaan worden. Kortom, een
alternatief dient gevonden te worden.

Met vriend en collega Jacco hebben we het regelmatig over de kwaliteit van zogenaamde derde partij (third party) producenten van objectieven. Denk hierbij aan Tamron,  Tokina, Zeis en Sigma. Sigma heeft de laatste jaren een enorme verbeterslag gemaakt qua kwaliteit. Tamron blijft hierbij wat achter. Al struinend over het internet kwam ik bij Zuid-Koreaanse Samyang terecht. Zelf ben ik niet bekend met dit merk, maar dat mag mij er niet van weerhouden om mij te verdiepen in hun assortiment. De recensies over de Samyang 14mm F/2.8 waren wisselend. Echter, Samyang bleek eind 2016 net twee nieuwe premium objectieven te hebben gelanceerd, namelijk de 85mm F/1.2 en de 14mm F/2.4 objectieven. Een vluchtige analyse van internationale reviews was positief. Wat ook mijn aandacht heeft getrokken, is het ontbreken van een ‘halleluja’ lancering. In plaats van van alle daken te schreeuwen dat Samyang twee geweldige premium objectieven lanceert, hebben zij gekozen voor een bescheiden introductie middels een persbericht. Een enkeling heeft hierover zijn verbazing geuit op het internet (zie dit bericht). Tijd om mij echt te verdiepen in deze spiksplinternieuwe premium ultra-wide 14mm objectief.

Bevindingen bestaande reviews

Op diverse websites zijn testen te vinden van deze stille, misschien te bescheiden, betreder van de volle markt der objectieven. Ephotozine.com is uitgesproken Samyang XP 14mm f2.4positief over dit objectief. De scherpte, het zachte bokeh en de goede constructie worden hoog gewaardeerd. Ook wordt gemeld dat flare (overstraling) en chromatische aberratie ontbreken. Photographyblog.com prijst ook de hoge kwaliteit van dit objectief (zowel in beeld, scherpte en constructie) en de geringe mate van chromatische aberratie. Gippslandimages.com.au noemt het een fantastisch objectief met scherpte over het gehele beeld en op alle afstanden. Naast dat het een esthetisch mooi objectief is, geeft het ook mooie details in de foto’s en is beter dan de voorganger (Samyang 14mm F/2.8).

Zijn er dan geen minpunten te gevonden? Natuurlijk wel, echter wegen deze nauwelijks op tegen de pluspunten. Als minpunt wordt de handmatige scherpstelling benoemd. Dit heeft wel een positieve keerzijde omdat een automatische scherpstelfunctie de prijs omhoog dwingt. Verder wordt er vignetering gezien bij gebruik met open diafragma, trekt de rubberen scherpstelring stof aan, is het objectief niet weersbestendig en er kunnen geen voorzetfilters worden gebruikt. Geconcludeerd mag worden dat ‘men’ unaniem positief is en de gemaakte kanttekeningen niet significant zijn. De reviews zijn na te lezen op de onderstaande websites:

https://www.ephotozine.com/article/samyang-premium-mf-14mm-f-2-4-lens-review-30229#Verdict
http://www.photographyblog.com/reviews/samyang_premium_mf_14mm_f2_4_review/
http://gippslandimages.com.au/blog/2016/12/samyang-14mm-f2-4-xp—lens-review

Anatomie Samyang XP 14mm F/2.4   

Zoals blijkt uit de verschillende reviews is ‘men’ onder de indruk van de constructie van dit objectief. Een terechte constatering. Het objectief voelt degelijk aan, terwijl het niet extreem zwaar is. Het gebruik van een aluminiumlegering voor de behuizing zorgt voor robuustheid zonder gewichtstoename. Het scherpstelmechanisme is soepel te bedienen zonder dat het te licht of te zwaar aanvoelt. De voorzijde van het objectief wordt afgeschermd met een degelijke lenskap.

De Samyang XP 14mm F/2.4 beschikt over 18 glazen lenselementen in 14 groepen. Gekozen is voor vier verschillende glassoorten – twee asferische lensdelen (ASP / geel), een hybride asferische lens (H-ASP / oranje), twee extra-low dispersion lenzen (ED / rood) en een hoge refractieve lens (HR / groen) – om een hoge optische kwaliteit te verkrijgen.

test Samyang XP 14mm f2.4 objectief

Het diafragma bestaat uit negen bladen. Het bereik van het diafragma is van F/2.4 tot F/22. De scherpstelling is handmatig met een minimale afstand van 28 centimeter. Er wordt een beeldhoek geboden van 114,12 graden op een full-frame body, hetgeen dit een ultra-groothoekobjectief maakt. Dit objectief heeft geen (interne) stabilisatie en wordt geleverd met een aansluiting voor een Canon (EF), een Nikon (F) of een Sony (E). Het objectief weegt 791 gram, is 109,4 millimeter lang en heeft een diameter van 95 millimeter. Door de ingebouwde (vaste) zonnekap is het niet mogelijk om voorzetfilters te gebruiken.
(Klik hier voor een schematisch overzicht van de specificaties)

De praktijktest

Tijd om het objectief in de praktijk te testen. Voor mij is het handmatig scherpstellen geen punt. Mijn Leica camera’s moeten ook handmatig scherp gesteld worden. Wel is een duidelijk verschil dat je bij Samyang het gehele beeld moet scherpstellen in plaats van twee beelddelen over elkaar leggen (zoals bij Leica). Even wennen dus. Als het diafragma op F/2.4 gezet wordt, mijn voorkeur, is het zaak om goed scherp te stellen. Scherpstellen bij een afstand van meer dan vijf meter (= oneindig) is een peulenschil en altijd goed. Binnen de afstand van vijf meter moet je even goed naar de scherpte van het beeld kijken. Hoe dan ook, de scherpstelling verloopt soepel, zonder dat bij een lichte aanraking van de scherpstelring je weer opnieuw kan beginnen.

Testfoto Samyang XP 14mm f2.4

 

Testfoto Samyang XP 14mm f2.4
(Bovenste foto is niet gecorrigeerd vignetering en lichte vertekening
(bolvorming) zichtbaar, de onderste foto is met Lightroom gecorrigeerd)

De foto’s zijn, ook met open diafragma, echt scherp in het midden tot en met de randen van de foto (bij F/8 tot en met F/22). Daarbij laten de foto’s gedetailleerde opnames zien. Foto’s genomen met een diafragma van F/2.4 tonen inderdaad vignetering. Persoonlijk vind ik dat niet storend omdat dit een van mijn kenmerken is. In Lightroom verdwijnt de vignetering zodra de correctie voor een lensprofiel wordt ingeschakeld. Een profiel voor dit objectief is nog niet aanwezig in de bibliotheek van Lightroom, maar wel die van de voorganger (en voldoet ook prima). Opvallend is dat chromatische aberratie niet aanwezig is, waardoor correctie niet nodig is. Het bokeh bij open diafragma is prachtig zacht.

Natuurlijk is er enige vervorming van het beeld te zien. Natuurkundig kan dat ook niet anders met een objectief van 14 millimeter (en welk objectief heeft hier geen last van). Echter, storend is de vervorming niet. Eigenlijk is vervorming nauwelijks aanwezig als bijvoorbeeld de horizon in het middel van het beeld wordt geplaatst. Voor diegene die zich stoort aan een beperkte mate van vertekening biedt ook hier de correctiemogelijkheid binnen Lightroom soelaas.

Het gewicht van de Samyang XP 14mm F/2.4 vormt geen beletsel om een hele dag met de camera en dit objectief te fotograferen. Samen met de body is er een goede balans. Tijdens het fotograferen heb je niet het idee dat het gewicht van het objectief de camera in onbalans brengt (gevoel dat het voorover trekt). Dit betekent dat ook bij het gebruik van een statief het geheel goed in balans is. Dit objectief presteert uitstekend onder verschillende omstandigheden. Zowel overdag als in het donker is het resultaat uitstekend te noemen. Overstralingseffecten zullen niet snel te zien zijn, of je moet tegen de zon in
fotograferen. De negen bladen geven bij een ‘geknepen’ diafragma een mooie scherpe ‘starburst’ rond de lichtbron.Testfoto Samyang XP 14mm f2.4
(Samyang XP 14mm F/2.4 preseert ook in het donker goed)

De enige verrassing was wel de weergave van het diafragmagetal op de Canon 5D Mark III. Ik kreeg de waarde niet op F/2.4 en kwam niet lager dan F/2.5. Na overleg met de importeur Transcontinent bleek dit een bekend probleem te zijn van Canon. Naar het schijnt kan het voorkomen dat Canon niet de juiste diafragma-instelling weergeeft (in het display in de EXIF) van niet-Canon objectieven. Het objectief, in dit geval de Samyang XP 14mm F/2.4, functioneert wel als zodanig maar is de weergave van het diafragma incorrect. Het zij zo.

Conclusie

Een voortreffelijk lichtsterk objectief met een meer dan interessante prijsstelling (€ 949). De Samyang XP 14mm F/2.4 is degelijk gebouwd en levert scherpe gedetailleerde foto’s onder alle omstandigheden. Voor natuurfotografen zal het een gemis zijn dat er geen voorzetfilters kunnen worden gebruikt. Wie in de regen wil fotograferen doet er goed aan om een beschermende hoes te gebruiken. In alle andere omstandigheden laat dit objectief zich prima gelden en bedienen en is een waardevol instrument voor het verkrijgen van uitmuntende foto’s. Niet alle winkels (online en offline) hebben dit nieuwe Samyang XP 14mm F/2.4 objectief in hun assortiment. Zelf heb ik deze gekocht bij Kamera Express (CanonNikon en Sony).

“De Samyang XP 14mm F/2.4:
Een voortreffelijk lichtsterk objectief met een meer dan interessante prijsstelling.”

Leave A Response