Is Vivian Maier echt zo goed?

Op dit moment zijn er twee boeken uitgebracht, Street Photographer en Out of the Shadows, waarin een selectie van de foto’s van Vivian Maier worden getoond. De populariteit van Maier is sterk groeiende. Exposities trekken veel bezoekers en de boeken worden grif afgenomen. Een bezoeker van een expositie schreef op het internet:
The reception was jam packed. Wall to wall people. Too many in fact. Soon after we got there they stopped letting people in. Then it started to thin out and you could see more than one photo at a time. When we finally left there was a line about 100 feet long waiting to get in.” (Charles B58: dpreview.com).
Ook de verkoop van prints is populair. Volgens NYTimes kost een print van een van Maier’s foto’s van 12 bij 12 inch maar liefst tussen de $1800 – $5000. De vraag komt op of Vivian Maier echt zo goed is of dat er een hype wordt geregistreerd, omgeven met een vleugje mysterieuze raadselachtigheid .

Maier’s hoeveelheid…

Het is ontegenzeggelijk dat Maier geweldige foto’s heeft gemaakt. En toch ‘kriebelt’ er iets. Dat ‘iets’ werd gevoed na het lezen van haar twee fotoboeken. Het is mijn subjectieve waarneming dat het eerste boek, gebaseerd op de Maloof collectie, over het geheel genomen betere foto’s bevat dan het tweede boek, gebaseerd op de Goldstein collectie. Maier heeft ruim 100.000 negatieven en enkele tienduizenden prints aan de wereld nagelaten. De huidige eigenaren hebben derhalve volop keuze om exposities en boeken in te richten. Met een dergelijke voorraad aan negatieven is het welhaast altijd mogelijk om een percentage hiervan aan te merken als presentatiewaardig. Een assumptie uitgaande van 1% goede Maier foto’s geeft al een selectie van ruim 1000 exemplaren. Stop!

Twijfel…

Hier slaat de twijfel toe. De foto’s in Maier’s boek Street Photographer zijn stijlvol, doordacht, spontaan en vertellen een heimelijke boodschap (des tijds). Het is een boek om van te genieten en om keer op keer open te slaan om een zoektocht te hervatten. De foto’s zijn vertellers met een open einde. De foto’s (beter gezegd: haar foto’s) zijn… geweldig. Echter de inhoud van het boek Out of the Shadows is anders, bevat meer snapshots. De foto’s lijken luchtiger, terwijl er ook gedeelten in het boek zijn met meer doordachte exemplaren. Hier is natuurlijk de sterke invloed van de samenstellers van de boeken te zien, maar ook wat Vivian Maier heeft gefotografeerd (natuurlijk).

Mieters of mysterieus…

Maier’s fotografie kent blijkbaar een grote diversiteit, variërend van treffende portretten, artistieke impressies tot strandkiekjes. Goede fotografen (ongeacht of zij professional of amateur zijn) laten een stabiliteit in hun fotografie zien. Ook de achteloos genomen foto’s bevatten tal van elementen die de foto’s aantrekkelijk maken. Het heeft er schijn van dat dit laatste bij Maier ontbreekt. Hierdoor lijkt het erop dat haar fotografische nalatenschap voldoende materiaal heeft om een selectie te maken van uitstekende foto’s. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat Vivian Maier een fotografe was die goede foto’s kon maken, maar het continue niveau van Cartier-Bresson, Elliott Erwitt en Joel Meyerowitz niet kon bieden.

Marketing..?

Maarrr… in deze tijd van moderne communicatie, internet en marketingtechnieken wordt dit mogelijke gemis van een continu topniveau ruimschoots gecompenseerd. De huidige eigenaren van haar fotografische nalatenschap weten blijkbaar hoe een mythe en een hype wordt gecreëerd. Een scherpe en gedegen selectie van foto’s, de inzet van digitale publicitaire mogelijkheden en de kunde om het enigszins raadselachtig te maken creëert een mysterieus beeld van Vivian Maier. Maier’s nalatenschap lijkt ook onderworpen aan de hedendaagse marketing.
Vivian Maier… ze maakt mij aan het twijfelen met haar goede foto’s.

vivian-maier-exhibition-cameras

 

 

 

De foto toont een selectie van Vivian Maier’s foto’s tijdens een expositie, met de door haar gebruikte camera’s op de voorgrond.

4 Comments

  1. Henk — 01/04/2014 at 11:20

    Het belangrijkste verschil tussen meyer en de grootheden die je noemt is dat de grootheden zelf een keudze gemaakt hebben in wat gepubliceerd is. Maier heeft wel zeker een goed voorbereide geest om het beslissende moment te pakken. Van Cartier-Bresson is bekend dat niet al zijn spontane foto’s geensceneerd zijn.

    Beantwoorden

    • H. de Pagter — 01/04/2014 at 13:50

      Beste Henk,
      Het klopt inderdaad. Blijkbaar maakt het inderdaad uit wie de keuzes maakt en is wat een fotograaf zelf ziet anders dan wat anderen zien. Zelf had ik verwacht dat de keuzes die voor Maier zijn gemaakt net zo kritisch zouden zijn. Tenslotte is er voldoende keuze om uit te putten. Het is een overdenking of Maier echt zo goed is als men zegt, of dat haar werk nu de markt op ‘gepusht’ wordt.
      Hoe dan ook, dank je wel voor het lezen van het artikel en voor het reageren.

      Beantwoorden

  2. robert — 02/11/2014 at 14:52

    hallo met een rolleiflex kan je gewoon zulke fotos makkelijk maken geen enkel probleem ik doe het ook volgens mij is het marketing en die john maloof die er werk van gemaakt heeft er zijn zo veel rolleiflex fotos die net zo mooi zijn of beter zelfs nog.

    Beantwoorden

  3. arthur — 02/04/2015 at 15:48

    Ik vind haar foto’s geweldig. Het spreekt voor zich dat je met een rolleiflex dat soort foto’s kan maken. Echter gaat het om de compositie en timing en durf om te fotograferen op bepaalde plekken. Het is een fantastisch verhaal dat ze uiteindelijk is ontdekt. Deze vrouw was nooit tevreden over haar werk en durfde en niet te publiceren uit onzekerheid.

    Beantwoorden

Leave A Response