Boekbespreking: Beeldspraak (T. Hendriks)

De tweede versie van ‘Beeldspraak, fotografie als visuele communicatie’ is kortgeleden uitgebracht. De eerste versie dateert al van 1995 en een moderniseringsslag was nodig. Inhoudelijk was de eerste versie sterk en daardoor een geliefd (verzamel)boek voor geïnteresseerden. De 2013 versie is strakker en moderner vormgegeven, bevat nieuwe eigentijdse foto’s en er zijn drie hoofdstukken toegevoegd (genre, theorie en context). Het boek is iets kleiner geworden qua omvang en bevat – waarschijnlijk mede hierdoor en door de toevoeging van extra hoofdstukken – 40 pagina’s meer in vergelijking met de 1995 versie. De hoofdstukken behandelen de volgende onderwerpen: de taal van fotografie (een analyse), strategie van het kiezen (thema inhoudelijk), grammatica (vorm v.h. fotograferen), context van fotografie, verschillende genres, stijl, visies op het medium fotografie, maatschappelijk culturele benadering en theoretische verhandeling wat fotografie is.

Een duidelijk verschil tussen de huidige en de vorige versie is de verdieping op het gebied van cultuur en filosofie van de fotografie. Hiermee neem ik dan ook een voorschot op de inhoud van het boek, namelijk: wat gaat er schuil achter de fotografie en de foto’s. In deze tijd van een overvol internet met vluchtig mobiel gemaakte foto’s is dat een verademing. Dit boek gaat dus niet over fotografische technieken en ook niet over de nieuwste technische snufjes op het gebied van fotografie. Hendriks behandelt puur inhoudelijke aspecten van de fotografie. Heerlijk om tijdens donkere winteravonden te lezen en te overdenken.

De doelgroep voor dit boek is breed, namelijk iedereen die echt geïnteresseerd is in fotografie en diegenen die een foto-opleiding (of workshop, training o.i.d.) volgen. Mijn persoonlijk advies is om dit boek te lezen beginnende bij hoofdstuk 9 ‘Wat is fotografie’. Dit zou het eerste in plaats van het laatste hoofdstuk moeten zijn. Het is een filosofische overdenking/benadering van de fotografie. Juist vandaag de dag is dit thema fundamenteel voor de waardebepaling van foto’s en fotografen. Waarom? Steeds meer foto’s zijn ouderwetse snapshots, gemaakt met een mobiele camera of tablet die nauwelijks enige waarde vertegenwoordigen, maar met graagte worden afgebeeld in moderne online media.

Dit boek is een regelrechte aanrader voor iedereen die (serieus) geïnteresseerd is in fotografie en haar context. Voor alle andere mensen is er vast wel ergens een boekje te koop met adviezen hoe met een mobiele camera een aardige foto of een selfie gemaakt kan worden 🙂

selfie

Voorbeeld van een ‘selfie’. Welkom in de moderne tijd van grenzeloos puberaal exhibitionisme (bron foto: rtlnieuws.nl).

Titel: Beeldspraak, fotografie als visuele communicatie